Laadt inhoud...
Deel een link naar dit Bericht
De link is gekopieerd naar uw klembord, plak hem waar u hem wilt delen.
SluitMartin Koornstra - 08/12/2019
Groeien In Geestkracht
Van Gilgal naar Bethel, naar Jericho en naar de Jordaan Het verhaal (2Kon 2: 1-15) begint in Gilgal, dat was de eerste plek waar het volk Israël was gekomen, na het oversteken van de Jordaan. Elia moet een opvolger kiezen. Hij roept Elisa als zijn opvolger, als leerling-profeet door hem zijn mantel toe te werpen. Maar Elisa verzet zich voor het eerst tegen zijn meester, als die zegt dat Elisa moet achterblijven in Gilgal. Hij weet immers dat het een belangrijke dag is: Elia zal worden opgenomen in de hemel. Dan komen ze samen aan in Bethel. Daar is een ‘profetenschool’ en alle profeten komen naar Elisa toe om te zeggen dat Elia naar de hemel zal gaan. Ze wisten het allemaal! Maar Elisa zegt dat ze hun mond moeten houden. Elia zegt opnieuw: “Blijf nu hier, ik ga naar Jericho”. Dat ligt weer net over de Jordaan. Ook in Jericho is zo’n groep profeten die het hebben allemaal gehoord. Elisa wil het niet weten. Dan gaat Elia naar de Jordaan, en Elisa weigert opnieuw achter te blijven. Elia neemt zijn mantel, misschien wel de mantel waarmee hij Elisa geroepen heeft en rolt hem op. Hij spreekt en het water gaat naar links en naar rechts. Nadat ze door de Jordaan zijn gelopen vraagt Elisa aan Elia: “Ik wil een dubbel deel van de Geest van God die op je leven is”. Elia zegt: “Je hebt iets moeilijks gevraagd. Je zult het krijgen als je mij ziet als ik word weggenomen”. Elisa blijft voortdurend kijken, ziet het en roept: “Vader, vader! Strijdwagen en ruiterij van Israël!” omdat hij, gevuld en bekrachtigd met de heilige Geest, een strijdwagen is, een ‘geestelijke tank’. Wij willen niet: meer leuke dingen beleven met de kracht van God, maar een effectiever wapen zijn in de handen van God en meer overwinningen behalen voor het Koninkrijk van God. De mantel van Elia blijft achter en Elisa scheurt zijn eigen mantel, neemt afscheid van wat hij had, omarmt het nieuwe en vraagt: “Waar is de Geest van Elia?” En de Jordaan gaat open en hij loopt er zomaar doorheen. En de profeten wisten: de kracht van de Geest van Elia is op Elisa gekomen. (vs 15) Waarom en hoe komt er meer kracht op je leven? Kracht kan op één enkel moment op je komen, maar moet gedragen worden door karakter. Anders brengt het schade toe aan het Koninkrijk van God. Dan is er geen leven, geen adem, geen dynamiek van Jezus in. En karakter groeit zó langzaam! Want karakter is niet een gave het is vrucht. (Gal 5:22). Als je karakter gaat groeien kan het de kracht dragen die God wil geven. Groei in geestkracht betekent groei in karakter. Gilgal betekent ‘steenkring’. Het is de plek waar iedere stam van het volk na de doortocht een steen heeft gepakt en die in een kring heeft gezet als een herinnering aan de wonderen die God heeft gedaan. Het verlangen naar meer kracht van God wordt bijna altijd in Gilgal geboren: de plek waar je herinnerd wordt aan de wonderen die God doet. Als je zegt: “Ik wil door de Jordaan heen, en meer geestkracht”, stuurt God je de andere kant op, naar Bethel: het ‘huis van God’. Daar staan twee stenen: van Jakob die op de vlucht was, een ontmoeting had met God en worstelde met God, maar waar God later zijn identiteit veranderde en hij een nieuwe naam kreeg: Israël. God stuurt je eerst naar de plek van intimiteit, waar de hemel opengaat, maar ook waar hij je identiteit verandert. Want als je identiteit niet in hem is kun je zijn kracht niet dragen. God vraagt geen succes in je bediening, hij vraagt gehoorzaamheid. Dat groeit niet op een podium maar in ‘Bethel’, waar je alleen vecht met God en waar hij je naam, je identiteit, verandert. Dan gaan Elia en Elisa naar Jericho: daar liggen nul stenen, maar er hadden bergen stenen moeten liggen. Jozua had een vloek uitgesproken, maar iemand had besloten de stad toch te herbouwen ten koste van het leven van twee zonen. Jericho staat voor alles wat God had afgebroken in ons leven toen we ‘ja’ zeiden tegen hem en we zelf weer hebben opgebouwd, ten koste van ons eigen geestelijke leven en onze geestelijke kinderen. God is veel groter dan het plaatje dat wij van hem gemaakt hebben en hij gaat altijd buiten je comfortzone. Daar heb jij niet de controle, maar daar gebeuren de mooiste dingen, als de kracht van God over je komt. Want het moet op Gods manier. God breekt onze ‘hokjes en muren’ af: hij stuurt je naar Bethel, de plek van eenzaamheid, waar je gaat weten wie je bent. Elia en Elisa komen bij de Jordaan (de ‘afdalende’), waar je doorheen moet om in het beloofde land te komen: de plek waar je sterft of overleeft. Waar mensen gedoopt worden, sterven met Jezus en alles afleggen, waar je alles opgeeft. Meer kracht moet soms komen door op te ruimen, door vergeving, door los te laten wie je bent. Jouw identiteit kan in de weg staan voor wat God door je heen doet, voor meer van God. Dan kan je het verlangen krijgen dat God je doodt in jouw identiteit, en dan, als alles ondergeschikt is geworden, ben je klaar om meer kracht te ontvangen. Elia en Elisa lopen door de Jordaan als Elia wordt weggenomen en Elisa roept dezelfde woorden die vele jaren later over hem worden uitgeroepen. De profeten zien dat de geest van Elia is overgegaan op Elisa. Ook wij zien het: het aantal wonderen die in onze Bijbel staan, is twee keer zoveel als van Elia. God wil meer kracht geven, hij staat te popelen, maar hij wacht toch wij het kunnen dragen. Als je helemaal gestorven bent aan jezelf, op je knieën bent, doet God de mooiste dingen. Ruim op wat je weer opgebouwd hebt, je gelijk, je eigen theologie, zodat God meer kracht kan geven aan jou zodat door jou heen het licht van Jezus wordt gezien. Hij die in ons is, is zoveel meer dan hij die in de wereld is.
Meer berichten
25/09/2022
Ontdek het Koninkrijk van God | #5 Bergrede - Jouw invloed in de maatschappij
Jaco Noordam
18/09/2022
Ontdek het Koninkrijk van God | #4 Bergrede - De uitnodiging om te volgen
Richard Houmes
04/09/2022
Ontdek het Koninkrijk van God #02 Het evangelie van redding versus het evangelie van het Koninkrijk
David Epema